سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وبلاگ گردشگری

مناطق ترکیه و جاذبه های آنها

مناطق کشور ترکیه را بشناسید :

کشور ترکیه دارای هفت منطقه ی آب و هوایی یا منطقه ی جغرافیایی است و هر منطقه در سمتی از ترکیه و شامل چند شهر می باشد.

مناطق کشور ترکیه به شرح ذیل می باشند: منطق? مدیترانه ای ، منطق? آناتولی شرقی ، منطق? اژه ، منطق? مارمارا ، منطق? آناتولی جنوب شرقی ، منطق? آناتولی مرکزی و منطق? دریای سیاه.

منطق? مدیترانه  The Mediterranean  :

منطق? مدیترانه ای منطقه ای کوهستانی و سرسبز است و کوه های توروس در این منطقه قرار گرفته است. آب و هوای این منطقه نیمه خشک است و تابستانهای گرم و خشک و زمستانهای معتدل دارد.

شهرهای آدانا adana ، آناوارزا anavarza و بوردور burdur مهمترین شهرهای این منطقه هستند.

منطقه ی آناتولی شرقی  Eastern Anatolia :

در شرقی ترین سمت ترکیه منطقه ای شبیه به پارک ملی قرار گرفته که کوه آرارات و کمپهای اسکی در این منطقه قرار دارد. جاذبه ها و ساختمانهای قدیمی ، عظمت و شکوه تمدن های گذشت? این منطقه را در برابرتان قرار میدهند.

شهرهای آگری agri ، بیتلیس bitlis و ارزروم erzurum از شهرهای این منطقه می باشند.

منطق? اژه  The Aegean :

سواحل بی کران ، مناظری زیبا ، درختان کاج و باغهای زیتون از جذابیتهای این منطقه می باشند. ماهی گیری و عکاسی برای تمام روزهای سفرتان برنامه ای جذاب و تکرار نشدنی خواهد بود. روستاهای توریستی جذاب و اسکله های ماهی گیری جزو جاذبه های این منطقه می باشند.

شهرهای آیدین aydin ، دنیزلی denizli و موگلا mugla از شهرهای این منطقه هستند.

منطق? مارمارا  The Marmara :

منطقه ای که مجاورتش با یونان و بلغارستان، تلاقی فرهنگ های محلی و فرهنگ ترک با فرهنگ اروپایی و غربی را رقم زده و محل برخورد غرب با شرق است. نماد بارز این تلاقی و نشانه ی این فرهنگ کهن ، شهر استانبول است که در این منطقه قرار گرفته و از امپراتوری های بیزانسی و عثمانی تا امروز نماد عظمت و شکوه این سرزمین بوده. 

اولوداگ uludag ، تروی troy ، گلانه پارک gulhane park ، ادیرنه edirne ، گاناکاله ganakkale و جزیره ی کوندا علی بی cunda alibey island از قسمت های مهم این منطقه می باشند.

منطق? آناتولی جنوب شرقی  Southeastern Anatolia :

منطقه ی قدیمی تر ترکیه با سواحل فیروزه ای و شن های طلایی، منطقه ای با تاریخی کهن. صومعه های سریانی در این منطق? کهن جزو دیدنی های آن هستند. تابستانهای خشک و دراز مدت ، باعث رونق کشاورزی شده اند تا هم کیفیت غذاها در این منطقه عالی باشد و هم تنوع بالایی داشته باشد. 

سانلورفا sanlurfa ، ماردین mardin ، قاضی عنتپ gaziantep ، دیاربکر diyarbakr ، باتمان batman ، آدیامان adiyaman و قوبکلی تپه gobeklitepe از شهرهای مهم در این منطقه هستند.

منطقه ی آناتولی مرکزی  Central Anatolia :

موزه ها ، شهر آنکارا ، منطقه ی معروف دودکش های سنگی کاپادوکیا و آرامگاه مولانا در قونیه در منطقه ای که مهد تمدن ترکیه خوانده می شود قرار دارد. تابستان های گرم و خشک آب و هوای این منطقه را تشکیل می دهد.

سیواس sivas ، نیگله nigle ، نِوِشهیر neveshehir ، کِرِشهیر krsehir ، کایسری kayseri ، ایهلارا ihlara ، پریستراما peristreamma ، حامامانا hamamona ، اسکی شهیر eskisehir ، آنکارا ankara ، آکسارای aksaray ، کاپادوکیا cappadocia و کُنیا konya از شهرهای این منطقه هستند.

منطقه ی دریای سیاه  The Black Sea :

باغهای گیلاس، چای و فندوق و ساردین تازه ی این منطقه شهرت بسیار دارد. شهرهای ساحلی و سواحل بکر بسیار لذت بخش و زیبا هستند.

ترابوزان terabozan ، سینوپ sinop ، سامسان samsun ، ریزه rize ، اوردو ordu ، کاستامونو kastamonu ، کارابوک  karabuk ، گیره سان giresun ، گوروم gorum ، بولو bolu ، بارتین bartin ، آرتوین artvin ، آماسیا amasya ، هاتوساس hattusas ، سافران بلو safranbolu شهرهای مهم این منطقه هستند.

باز در آینده بیشتر در مورد این کشور زیبا و کهن صحبت خواهم کرد.

 

 

10 فروردین 99 مسعود.